Fandom

2wojna Wiki

Granat R-42 Sidolówka

48stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Sidolówka (używano także nazwy R-42) – polski ręczny granat zaczepny produkowany w warunkach
Filipinka sidolówka.jpg
konspiracyjnych przez wytwórnie Armii Krajowej

HistoriaEdytuj

Ręczny granat zaczepny Sidolówka został skonstruowany w 1942 roku przez Władysława Pankowskiego – pirotechnika pracującego przed wybuchem II wojny światowej w wytwórni amunicji nr 1 w forcie Bema w Warszawie.Produkowano je od września 1942 roku. Granat oznaczono jako R-42, lecz przyjęła się nazwa Sidolówka od kształtu korpusu podobnego do puszki od „Sidolu” (środek do czyszczenia).Granaty były produkowane do 1945 roku i łącznie wyprodukowano ich około 350 000 sztuk, przy czym w odróżnieniu od "Filipinki", która była produkowana tylko w Warszawie, produkowano je w kilku ośrodkach m.in. Warszawie, Kielcach, Krakowie i Lwowie."Sidolówki" były powszechnie używane przez oddziały Armii Krajowej w ich akcjach bojowych, przez cały okres wojny.

Opis konstrukcjiEdytuj

Granat Sidolówka był ręcznym granatem zaczepnym.Korpus stanowiła metalowa puszka, przypominająca puszkę do płynu „Sidol” do czyszczenia metalu. Miał on średnicę 55 mm i wysokość 122 mm.Granat wypełniony był szedytem (materiałem wybuchowym produkowanym w warunkach konspiracyjnych na bazie chloranu potasu).Wybuch powodował zapalnik tarciowy P-42 o czasie zwłoki 4,5 s.

Więcej w Fandom

Losowa wiki