Fandom

2wojna Wiki

Pistolet maszynowy Thompson

48stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Pistolet maszynowy Thompson, znany także jako Tommy gunamerykański pistolet maszynowy produkowany
Thompson.jpg
przez firmę
Auto-Ordnance, rozsławiony w czasach prohibicji w Stanach Zjednoczonych, kiedy bardzo często „występował” w filmach jako broń zarówno gangsterów, jak i policji. Szczególnie popularny wśród żołnierzy amerykańskich podczas II wojny światowej.

Służba[edytuj]Edytuj

W Stanach Zjednoczonych Thompson był początkowo używany przez siły porządkowe, przede wszystkim przez

Thompson 4.jpg
FBI aż do 1976, kiedy został wycofany ze służby. Wszystkie Thompsony będące własnością rządu amerykańskiego zostały zniszczone z wyjątkiem kilku egzemplarzy muzealnych.

Obecnie oryginalny i sprawny model z 1928 kosztuje około 15 000 $. Łącznie wyprodukowano około 1,7 mlnsztuk tej broni, z czego 1 387 134 egzemplarzy uproszczonego modelu M1 używanego w czasie II wojny światowej.

Wersje[edytuj]Edytuj

  • M1921 – pierwszy model produkcyjny, bardzo dobrze wykończony, części drewniane były wykonane ze
    Thompson okrągły magazynek.jpg

    Thompson w wersjii z okrągłym amgazunkiem i dodatkową rączką

    szlachetnych odmian drewna.
  • M1927 – samopowtarzalna odmiana M1921, strzelająca wyłącznie ogniem pojedynczym.
  • M1928 – krótsza odmiana M1921, najbardziej znana wersja pistoletu maszynowego Thompsona, pojawiająca się w wielu filmach. W latach 30. weszła na wyposażenie US Navy i Marines. W momencie wybuchu II wojny światowej wielkie zamówienia z Wielkiej Brytanii i Francji uratowały producenta przed bankructwem.
  • M1928A1 – model, który wszedł do produkcji tuż przed japońskim atakiem na Pearl Harbor. Zmiany polegały przede wszystkim na zastąpieniu przedniego chwytu łożem oraz na uproszczeniu konstrukcji. Ta wersja była znacznie tańsza w produkcji. Mogła używać magazynków pudełkowych z 20 lub 30 nabojami lub bębnowych z 50 lub 100 nabojami, choć w praktyce okazało się, że korzystanie z magazynków bębnowych prowadziło do częstych zacięć.
  • M1 – jeszcze bardziej uproszczona wersja tego pistoletu maszynowego. Zamek półswobodny zastąpiono w nim zamkiem swobodnym. Z lufy zniknęły charakterystyczne żebra poprawiające chłodzenie, a rękojeść napinania zamka przeniesiono na prawy bok komory zamkowej. Wersja M1 mogła być zasilana tylko z magazynków pudełkowych. Weszła do służby w 1943.

Więcej w Fandom

Losowa wiki